همه چیز درباره ی تخم مرغ

جامع ترین وبلاگ پرورش اندام

همه چیز درباره ی تخم مرغ

مهدی
جامع ترین وبلاگ پرورش اندام

همه چیز درباره ی تخم مرغ


به جرات می توان گفت که طبیعت در این مورد حتی بسیار پیشرفته تر و کامل تر از کمپانی های مکمل سازی عمل کرده است و در قبال این همه مواد غذایی باارزش و مفید که در دورن این کپسول سفید رنگ تعبیه کرده است رقم قابل توجهی را نیز از انسان طلب نکرده است.
اما با این وجود عده ای نیز بر خلاف اکثر محققین و دانشمندان اظهار نظر کرده و بر این عقیده هستند که تخم مرغ به دلیل کلسترولی که دارد برای سلامتی انسان مضر بوده و برای حفظ سلامتی هم که شده باشد باید از آن دوری کرد.
کلسترول چیست؟
متعاقب اینکه پزشکان و متخصصین علوم پزشکی کلسترول را عامل اصلی ابتلا انسان به بیماری های قلبی و عروقی معرفی کردند اغلب کمپانی ها و شرکت های برزگ تولید کننده مواد غذایی و خوراکی که در بسیاری از موارد نیز نان به نرخ روز خورده و باد از هر طرف که بوزد آن طرفی می شوند، عبارت «بدون کلسترول» را باب کرده و حک کردن آن بر روی محصولات وتولیدات خود را واجب شمرده و اکثریت قریب به اتفاق تولیدات و محصولات غذایی خود را از این ماده و از این ترکیب که دشمن شماره یک انسان معرفی شده بود پاکسازی کردند.
اما حقیقت این است که انسان در راه پیشرفت های علمی و در راه شناخت خود و جهان پیرامون خود هنوز در مراحل اولیه و در دوران تاتی تاتی قرار داشته و تا رسیدن به قدرت و توانایی اظهار نظر قطعی و قابل اطمینان در مورد مسائل پیرامون خود فاصله ای شاید چندین هزار ساله دارد.
انسان هایی که هذیان های متخصصین و دانشمندان تحقیق زده را همچون وحی منزل قبول کرده و از آن نیز عدول نمی کنند بلافاصله پس از اعلام جرم دانشمندان علیه کلسترول به سمت و سوی مصرف مواد غذایی عاری از کلسترول روی آورده و مدام نیز خود را در معرض آزمایشات پزشکی قرار داده و کلسترول خون خود را چندین وعده در هفته کنترل نمودند.
اما اکنون که یافته های جدید علمی قبح مصرف کلسترول و چربی های اشباع شده را برداشته و حتی با شرمندگی و سر افکندگی، مصرف دوباره این دسته از چربی ها را به نوع بشر پیشنهاد می دهند، کمپانی های تولید کننده مواد غذایی که روزگاری از این دسته از مواد غذایی بیزاری می جستند نیز دوباره دست به کار شده و از وجود چربی های مفید و ضروری در مواد غذایی و در تولیدات خود خبر داده و آن را در تبلیغاتی که در مورد محصولاتشان در رسانه ها ارایه می کنند به عنوان نشان برتری تولیدات خود در بوق و کرنا می دمند.
یافته های جدید علمی نشان می دهند که وجود کلسترول در رژیم روزانه غذایی انسان تاثیر منفی چندانی بر افزایش کلسترول مضر خون نداشته و دلیل اصلی ابتلا انسان به بیماری های قلبی و عروقی را نیز می توان مرتبط با استعمال دخانیات، ژنتیک، چاقی و غیره دانست.
قبل از اینکه مصرف تخم مرغ را به دلیل بالا بودن کلسترول موجود در فرمول آن تحریم کرده و دور آن را خط قرمز بکشید این مطالب را در مورد کلسترول به دقت مطالعه کنید.
گفته می شود که به طور کلی دو نوع کلسترول در بدن آدمی یافت می شود: کلسترول موجود در رژیم روزانه غذایی و کلسترول موجود در خون.
کلسترولی که مربوط به رژیم روزانه غذایی انسان است در مواد غذایی مختلف نظیر: گوشت قرمز، گوشت سفید، غذاهای دریایی، تخم مرغ و دیگر مواد غذایی حیوانی یافت می شود.
کلسترول موجود در رژیم روزانه غذایی الزماً به معنی کلسترول بالای خون نخواهد بود. قسمت اعظم کلسترول موجود در خون را خود بدن در داخل کبد ساخته و وارد خون می کند.
کلسترول موجود در خون را نیز می توان به دو دسته و دو گروه تقسیم کرد: Hdl که همان لیپوپروتیئن با دانسیته بالاست و ldl که لیپوپروتئینی با دانسیته پایین است. نوع اول را کلسترول مفید و نوع دوم را نیز کلسترول مضر می نامند. کلسترول خوب موجب می شود تا کلسترول زاید خون از این محیط دفع شده و به کبد بازگردد و کلسترول بد نیز موجب می شود تا کلسترول موجود در خون در دیواره رگ ها رسوب کرده و با تنگ تر کردن رگ ها فرد را مستعد ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کند.
کلسترول موجود در خون افراد متفاوت بوده و از فردی به فرد دیگر تفاوت می کند. بر خلاف آنچه که عموم تصور می کنند بدن آدمی از کلسترول استفاده های فراوانی می کند. وجود کلسترول در بدن برای سلامت و انعطاف و نفوذپذیری غشای سلولی فاکتوری لازم و ضروری است. بدن آدمی با استفاده از همین ماده که همگان نیز از آن وحشت دارند رشته های عصبی را عایق بندی کرده و از آنها ویتامین d و دیگر استروئیدها و از جمله هورمون های استروئیدی را تهیه می کند. وجود مقادیر زیاد کلسترول مفید در بدن آدمی ضروری بوده و مفید تشخیص داده شده است.
تخم مرغ تنها حاوی 1.5 گرم چربی اشباع شده است این در حالی است که بسیاری از مکمل های پروتئینی خارجی که ورزشکاران ایرانی برای خرید انواع قلابی و ری پک شده آنها سر و دست می شکنند بیش از 1 گرم چربی اشباع شده در هر سروینگ خود دارند.
حال که در مورد اجزای تشکیل دهنده نه چندان مفید تخم مرغ داد سخن در دادیم اجازه بدهید در مورد محتویات مفید این ماده غذایی با ارزش غذایی نیز اندکی صحبت کنیم. البته به این مهم نیز توجه داشته باشید که تخم مرغ به دست آمده از مرغی که با غذاهای طبیعی تغذیه شده باشد با تخم مرغ مرغی که با غذاهای مصنوعی تغذیه شده و تحت تاثیر دارو و آمپول و یا اصلاح نژادی و غیره روزانه 2 الی 3 عدد تخم می گذارد زمین تا آسمان تفاوت دارد.
تخم مرغ غذایی سرشار امگا 3 بوده و منبع غذایی بسیار با ارزشی است. اشاره به این مهم را نیز ضروری می دانم که اگرچه تخم مرغ های محلی خوشمزه تر و خوش آب و رنگ تر و حتی در برخی موارد نیز مقوی تر از تخم مرغ های صنعتی ظاهر شده اند اما ناگفته نماند که به مدد تکنولوژی های جدید و امروزی که در صنعت مرغداری از آنها استفاده می شود تخم مرغ های تولید شده در مرغداری هایی که با روش های نوین دامپزشکی و مرغداری اداره می شوند حدوداً 20 برابر بیشتر از تخم مرغ های محلی حاوی امگا 3 هستند.
علاوه بر چربی و اسیدهای چرب ضروری، تخم مرغ حاوی مواد غذایی بسیار مفید و ارزنده ای است که وجود آنها در رژیم روزانه غذایی ورزشکاران ضروری تشخیص داده دشه است. تخم مرغ سرشار از ویتامین های محلول در آب و چربی بوده و منبع قابل اطمینانی برای این دسته از ریز مغذی ها به شمار می رود. تنها ویتامینی که در تخم مرغ پیدا نمی شود ویتامین c است. مرغ ها به طور طبیعی و بر خلاف انسان که نیاز به دریافت این ویتامین از طریق مواد غذایی دارد آن را در درون بدن خود ساخته و نیازی به دریافت آن از منابع خارجی ندارد و به همین علت نیز مرغ مادر که تخم را اصولاً نه برای خاط خوشایند و تغذیه انسان که برای تولید مثل و برای بقای نسل خود تشکیل می دهد این ویتامین را در درون تخم مرغ تعبیه نمی کند.
از ویتامین های موجود در تخم مرغ می توان به ویتامین های a، d، e، b1، b2، b6، b12 اشاره نمود. از مواد معدنی موجود در تخم مرغ نیز می توان روی، آهن، کلسیم، ید و سدیم را نام برد.
تخم مرغ را می توان یکی از مطلوب ترین و با کیفیت ترین منابع پروتئینی موجود در طبیعت به شمار آورد. ارزش بیولوژیکی این ماده طبیعی غذایی در حدود 93.7 می باشد که در مقایسه با شیر با ارزش بیولوژیکی 84.5 و ماهی با ارزش بیولوژیکی 76 و گوشت گوساله با ارزش بیولوژیکی 74.3 رقم در خور توجه و بالایی است.
در مقایسه با قیمت بالای دیگر مواد غذایی که به برخی از آنها در همین مقاله اشاره شد و در قیاس با قیمت سرسام آور مکمل های غذایی و با در نظر گرفتن این واقعیت که دست یافتن به نمونه های اصلی و واقعی این مکمل ها در آشفته بازار ایران چندان هم کار آسانی نیست تخم مرغ را می توان مکملی مناسب، باارزش و قابل تهیه در تمام نقاط کشور دانست که تاثیرات بسیار خوبی در تکمیل تغذیه ورزشکاران داشته است.
تخم مرغ ماده غذایی طبیعی و مفیدی است که به روش های مختلف نیز می توان از آن استفاده کرد. عده ای از مردم عادت دارند تا این ماده غذایی را به صورت خام مصرف کنند اما به این مهم نیز توجه داشته باشید که مصرف خام این ماده غذایی امکان و احتمال ابتلا شما به انگل سالمونلا را نیز به دنبال دارد.
حرارت دادن تخم مرغ و همین طور هم انبار کردن آن احتمال وجود انگل در این ماده غذایی را کمتر و کمتر می کند اما به این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که حرارت دادن بیش از حد و انبار کردن های طولانی مدت نیز از ارزش غذایی این ماده غذایی و حتی دیگر مواد غذایی به شدت کم می کند. شاید بهترین روش برای خوردن تخم مرغ آب پز کردن آن باشد.
فلسفه وجودی مکمل های موجود در بازار که هر روزه نیز نمونه های جدید و تازه ای از آنها وارد بازار می شود این است تا ورزشکاران و حتی ساکنین کشور هایی همچون کانادا و مردم ساکن در سیبری و یا کشورهای بسیار گرمسیر، کوهستانی، کویری و یا بی آب و علف که دسترسی به منایع غذایی تازه و سرشار از درشت مغذی ها و ریز مغذی ها نداشته باشند از این مواد و ترکیبات استفاده کنند.
هدف از تهیه و تولید این ترکیبات معرفی مواد و فرآورده هایی است تا به کمک آن بتوان نقص ها و کمبود های موجود در رژیم های عادی و روزانه غذایی را جبران نمود اما گویا این دسته از ترکیبات در دنیای امروز ورزش های قدرتی به وسیله و آلتی قدرتمند در دست کمپانی های مکمل سازی و شرکت های گردن کلفت تهیه و توزیع مکمل تبدیل شده است تا در بازار مکاره ای که امروزه علم شده است تجارتی پر سود و پر منفعت داشته باشند.
در شرایطی که دسترسی آسان و ارزان قیمت به منابع غذایی مطلوب و با کیفیت همانند تخم مرغ و ماهی و سبزیجات و میوه ها و دیگر مواد غذایی برای عموم ورزشکاران فراهم باشد دیگر نیازی به تجویز و یا مصرف همزمان 6 نوع مکمل نخواهد بود. این درحالی است که اکثریت قریب به اتفاق مربیان ایرانی که در ضمن برای امرار معاش خود مکمل فروشی علنی و دارو فروشی زیر زمینی را نیز دایر کرده اند برای فروش و سود بیشتر هم که شده باشد مصرف این قبیل ترکیبات را تبلیغ کرده و به ادعاهای کذب کمپانی های مکمل سازی در مورد خواص جادویی مکمل ها دامن می زنند.
به جرات می توان گفت که ورزشکاران سطوح مبتدی و متوسط در کشوری همانند ایران که در چهار فصل سال دسترسی ارزان و آسان به انواع و اقسام مواد غذایی طبیعی و سرشار از درشت مغذی ها و ریز مغذی ها برای عموم فراهم است برای پروراندن عضلات خود نیازی به مصرف دارو و یا مکمل ندارند.
قسمت اعظمی از کلسترول و چربی موجود در تخم مرغ در زرده آن انباشته شده است به طوری که سفیده آن را می توان از جنس پروتئین نسبتاً خالص دانست. بنابراین کسانی که قصد مصرف تخم مرغ به عنوان یکی از منابع اصلی و اساسی پروتئین را دارند می توانند با توجه به نیاز بدن خود به پروتئین و وچربی های مفید و خوب، تعداد سفیده و زرده لازم برای تشدید فرایند رشد در بدن خود را محاسبه کرده و به این مهم نیز توجه داشته باشند که تعداد سفیده های مصرف شده در طول روز همواره باید بیشتر از تعداد زرده ها باشد.
به عبارت ساده تر می توان گفت که ورزشکاران محدودیت چندانی برای استفاده از سفیده تخم مرغ ندارند این در حالی است که به دلیل موجود بودن کلسترول در زرده تخم مرغ در مصرف آن باید رعایت احتیاط بیشتری کرد. گفته می شود که مصرف 2 عدد زرده در طول روز برای ورزشکاران عادی کفایت می کند اما کسانی که به واسطه پرداختن به تمرینات شدید نیاز بیشتری به اسید های چرب ضروری دارند می توانند با رعایت احتیاط در برخی موارد از این مرز نیز عبور کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: تغذیه و سلامتپرو تئن های طبیعی

تاريخ : پنج شنبه 26 آذر 1394 | 20:44 | نویسنده : مهدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.